Monday 5 September 2011

terbaekk~ bikini ini boleh hasilkan tenaga elektrik

VIVAnews - Berjemur di pantai di bawah teriknya matahari sambil mendengarkan alunan lagu kesukaan dan kamera di tangan pasti membuat percutian jadi lebih menarik. Namun, apa jadinya jika gadget anda mati saat Anda berjemur atau berjalan-jalan di pantai?

Kerana keadaan inilah, seorang pereka bikini membuat bikini dengan panel solar. Bikini ini dapat mengisi kembali daya pada berbagai macam gadget mulai dari pemain MP3 hingga kamera digital. Pemuan unik ini dijual dengan harga 120 poundsterling.

Pereka asal New York, Andrew Schneider, menghabiskan 80 jam untuk menciptakan bikini ini.Iaitu dengan menggunakan 40 kertas tipis sebagai panel photo voltanik dan benang konduktif. Sehingga, bikini dapat menyerap panas matahari dan mengubahnya menjadi energi.

Walaupun berdaya listrik, bikini ini boleh digunakan untuk berenang. Menurut Schneider, tak perlu khuatir akan kejutan aliran elektrik ketika menggunakannya. Perancang ‘gila’ ini berani menjamin bahawa ciptaannya aman untuk digunakan. “Anda bahkan tidak akan merasakan kejutan,” ujarnya seperti dikutip dari Daily Mail. Berani Cuba?
 

No comments:

Post a Comment