Thursday 8 September 2011

jangan bimbang naik ambulans




KEMALANGAN membabitkan ambulans adalah terpencil dan pesakit tidak perlu bimbang menaikinya. - Gambar hiasan



PUTRAJAYA - Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai meminta pesakit agar tidak bimbang apabila dibawa menaiki ambulans kerana pelbagai langkah termasuk latihan pemanduan telah dijalankan terhadap pemandu kenderaan tersebut.
Menurut beliau, semua pemandu ambulans telah menjalani latihan yang meluas dan terperinci termasuk Prosedur Operasi Standard (SOP).
"Mereka mahir dan pemandu yang berhati-hati. Jadi pesakit janganlah bimbang. Kita sediakan perkhidmatan yang cemerlang," katanya selepas menghadiri majlis sambutan Merdeka Raya Kementerian Kesihatan di sini semalam.
Dalam tempoh tiga bulan lalu, sebanyak lima kemalangan dicatatkan yang membabitkan ambulans dan mengorbankan pesakit yang sedang dibawa menaiki kenderaan kecemasan itu.
Tiong Lai berkata, kementerian itu telah menubuhkan sebuah jawatankuasa yang diketuai oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman untuk mengenal pasti faktor-faktor dan punca kemalangan itu berlaku.
Katanya, had kelajuan ambulans akan dikaji semula kerana kenderaan itu diubah suai selain dilengkapi dengan pelbagai peralatan mengikut klasifikasi pada ambulans sama ada jenis A, B dan C.
"Jadi adalah penting untuk meningkatkan kesedaran di kalangan pemandu mengenai had kelajuan kenderaan itu kerana ambulans telah diubah suai," kata beliau.

No comments:

Post a Comment