Saturday 13 August 2011

telefon pintar 'lembab' dikawasan pedalaman



PENDUDUK di pedalaman disaran agar tidak menggunakan telefon pintar jika mereka mahukanv penerimaan terbaik semasa membuat panggilan.



LONDON, Britain – Penduduk kawasan pedalaman disaran tidak membeli telefon pintar jika mereka mahu memastikan penerimaan isyarat terbaik semasa membuat panggilan, menurut satu kajian seperti yang dilaporkan sebuah akhbar semalam.
Kajian oleh agensi telekomunikasi Ofcom mendapati telefon bimbit lama dengan rangkaian 2G dapat membuat panggilan dengan jelas di lokasi pedalaman kerana ia memiliki ruang dalaman lebih luas untuk antena.
Telefon pintar 3G seperti iPhone pula walaupun boleh digunakan untuk mengakses rangkaian berkelajuan tinggi, e-mel dan Internet, memiliki prestasi kurang memuaskan untuk membuat panggilan di ceruk rantau.
“Di pedalaman, kami mendapati telefon lama 2G yang murah menghasilkan prestasi lebih baik berbanding telefon pintar yang mahal untuk membuat panggilan,” kata satu Ofcom dalam satu kenyataan.
“Selain kelebihan antena, telefon lama ini tidak perlu menukar daripada rangkaian 2G kepada 3G seperti telefon pintar,” tambah kenyataan tersebut. – Agensi

No comments:

Post a Comment