Tuesday 18 October 2011

pondan pon boleh masuk politik..






WARSAW - Anna Grodzka (gambar) akan menjadi wakil rakyat pertama daripada kalangan mak nyah apabila dia mula menjalankan tugasnya bermula 8 November ini.
Dia mahu mengetengahkan rang undang-undang berhubung hak kesaksamaan termasuk juga menggunakan dana negara untuk melakukan pembedahan menukar jantina di negara yang dihuni majoriti masyarakat Kristian Katolik.
"Saya akan menjadi diri saya yang sebenar dan mahu membuktikan pandangan serong orang ramai terhadap saya adalah tidak adil," kata Grodzka.
Ahli politik yang kini berusia 57 tahun itu berkata, dia akan turut memperjuangkan mengenai kesatuan bagi golongan mak nyah, persenyawaan tabung uji dan lain-lain hak minoriti.
Dalam satu temu bual dengan laman portal Gadu-Gadu, Grodzka berkata dia juga mahu mengetengahkan rang undang-undang sama seperti di Australia yang menyediakan ruangan pilihan kategori jantina di pasport iaitu lelaki, wanita atau lain-lain.
Dilahirkan sebagai lelaki, Grodzka yang merupakan penerbit filem dokumentari selesai menjalani pembedahan penukaran jantina pada tahun lalu.
Dia merupakan calon parti Gerakan Palikot yang memenangi 10 peratus sokongan pada pilihan raya Parlimen pada 9 Oktober lalu. - Dpa

No comments:

Post a Comment